انواع و اقسام ابزارهای جراحی مغز و اعصاب کدامند؟ یکی از شاخه‌های مهم در علوم پزشکی شاخه جراحی مغز و اعصاب می‌باشد که از آن جهت درمان بسیاری از اختلالات در سیستم عصبی و همچنین درمان برخی از تومورها استفاده می‌کنند، اما می‌دانیم که جهت انجام هرگونه عمل جراحی یک پزشک جراح به ابزار جراحی مغز و اعصاب نیاز دارد تا بتواند به نحو احسن از عهده جراحی این قسمت از بدن برآمده و عمل را با موفقیت انجام دهد. ابزارهایی که برای این جراحی استفاده می‌شوند، متفاوت هستند و اینکه کدام یک از آنها طی یک عمل جراحی مورد استفاده قرار بگیرند، بستگی به مشکل به وجود آمده و نحوه جراحی دارد. در این مقاله انواع ابزار جراحی مغز و اعصاب را معرفی می‌ کنیم.

اطلاعات پایه جهت خرید ابزار جراحی مغز و اعصاب

ست جراحی مغز و اعصاب یا که به طور معمول برای بیشتر جراحی‌های این قسمت از بدن استفاده می‌ شوند، عبارتند از:

از ابزارهای کاربردی و مهم در جراحی مغز و اعصاب اکارتور می‌باشد، از این ابزار برای باز کردن بخیه‌ها استفاده می‌کنند، یعنی به کمک این ابزار دید جراح بالا رفته و می‌تواند کیفیت عمل نیز بهبود یابد. اکارتورها انواع مختلفی مانند اکاتور چنگالی، لانگن بک، فارابوف، دپور، سن و فیناچیتو دارند.

به اسکالپل تیغ بیستوری هم می‌گویند که ابزار مهم دیگری طی اعمال جراحی مغز و اعصاب می‌باشد. این ابزار دارای یک تیغ تیز می‌باشد که برندگی زیادی دارد و از آن معمولاً برای کالبد شکافی استفاده می‌شود. اسکالپل‌ها در دو دسته یکبار مصرف و دائمی هستند و تیغه‌های آن قابل تعویض است، البته برخی از آنها چنین قابلیتی ندارند و تیغه‌های آنها قابل تعویض نیست، یعنی به طور یکبار مصرف هستند یا اینکه تیغ را باید برای جراحی‌ های بعدی تیز کرد.

وسیله مهم دیگر در همه ست های جراحی و البته جراحی مغز و اعصاب قیچی جراحی می‌باشد که در دو دسته فنری و ساده هستند، بنابراین در هنگام خرید ابزار جراحی باید توجه داشته باشید چه نوع از این قیچی‌ها مورد نیاز و استفاده است.

جهت کنترل کردن خونریزی در حین عمل جراحی از ابزاری به نام هموستات استفاده می‌شود. هموستات برای کلیه جراحی‌های تخصصی و عمومی کاربرد دارد.

از رانژور برای کندن قطعات استخوان استفاده می‌کنند، رانژورها نیز جزو ابزار جراحی مغز و اعصاب هستند که در دو نوع سنگین و ظریف تولید می‌شوند.

پنس دارای شیارهای ظریفی می‌باشد، این شیارها در قسمت دهانه آن به صورت موازی قرار گرفته‌اند و از آن جهت گرفتن نخ بخیه در حین جراحی و حتی سفت گرفتن سوزن استفاده می‌ کنند.

برای خرید ابزار جراحی مغز و اعصاب، باید دانست که رترکتور فارابون چیست و چه نقشی ایفا می کند. این وسیله نیز جهت کشیدن بافت نرم کاربرد دارد و زمانی از آن استفاده می‌کنند که قصد دارد زخم مورد نظر در معرض دید باشد. رترکتور فارابوف برای برش‌های سطحی در عمل جراحی کاربرد دارد.

سرساکشن‌ها جز ابزارهای مهم و البته اساسی برای اعمال جراحی مختلف هستند که از آنها برای جمع آوری کردن خونابه در حین عمل جراحی استفاده می‌ کنند.

ابزار جراحی مغز و اعصاب

کورت ابزار دیگری است که جزو ست جراحی مغز و اعصاب قرار می‌گیرد و از آن برای تراشیدن بافت‌ها یا بافت برداری استفاده می‌کنند. این ابزار کاملا شبیه به قاشق می‌باشد.

هوک ابزاری است که به صورت دوتایی و یا سه تایی وجود دارد. این ابزار دارای نوک تیز است و از آن جهت گرفتن بافت‌های نرم و ظریف در حین جراحی استفاده می‌کنند.

گاهی نیاز است که در برای انجام عمل جراحی برخی از استخوان‌های بزرگ برش داده شوند تا جراح به آسانی بتواند به قسمت مورد نظر دسترسی داشته باشد. برای این کار از دریل دستی استفاده می‌کنند که به آسانی استخوان‌ های بزرگ را برش می‌ دهد.

در خصوص اره ژیگلی باید گفت: این ابزار نیز برای برش دادن استخوان‌ها کاربرد دارد که به صورت انعطاف پذیر و سیمی می‌ باشد.

این دستگاه برای تمامی جراحی‌ های کرانیوتومی کاربرد دارد، به همین دلیل به آن دستگاه کرانیوتوم برقی هم می‌گویند. دستگاه جمجمه بری یا کرانیوتومی جهت بریدن قسمتی از استخوان جمجمه به صورت موقت کاربرد دارد تا به این ترتیب جراح به مغز بیمار دسترسی آسان داشته باشد. معمولا از این دستگاه برای موارد زیر استفاده می‌ کنند:

به این قسمت از دستگاه معمولاً سر پرفوراتور متصل شده و با استفاده از آن بر روی جمجمه برش‌های اصلی ایجاد می‌شود.

هندپیس ها متناسب با نوع برند سازنده خود با آپشن‌های متفاوتی هستند، به قسمت سر آنها بورها و تیغه‌ها متصل شده و به این ترتیب می‌توان برش دادن و سوراخ کردن جمجمه را انجام داد.

بسته به اینکه نوع عمل جراحی چگونه باشد و جراح کدام ابزار را نیاز داشته باشد، بورها نیز برای سوراخ کردن جمجمه کاربرد دارند.

این وسیله معمولاً جهت پوزیشن دهی جراحی ستون فقرات و مغز می‌باشد. این وسیله طراحی‌های مختلفی دارد و دارای آزادی حرکت در چندین مفصل با درجات مختلف می‌باشد. در واقع انتخاب کردن هر کدام از این ابزارها و استفاده از آنها در جراحی‌های مختلف متفاوت می‌باشد، به طوری که گاهی ممکن است در برخی از اعمال جراحی تعدادی از آنها استفاده شود و در عمل‌های دیگر دسته دیگری از ابزارها کاربرد داشته باشند.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله انواع ابزار جراحی مغز و اعصاب را معرفی کردیم. شاخه جراحی مغز و اعصاب از مهم‌ترین شاخه‌ها در علوم پزشکی می‌باشد که طی آن پزشک جراح نسبت به برطرف کردن هر گونه مشکلی در قسمت مغز و اعصاب از جمله تومورهای مغزی اقدام می‌کند، اما برای انجام دادن هر عمل جراحی بدون شک ابزارهای نیاز است که تمامی این ابزارها برای کارهای مختلفی استفاده می‌شوند و لازم است که در حین عمل جراحی مقابل دست جراح باشند. نمونه‌های ذکر شده در بالا جز مهم‌ترین و ضروری‌ترین نوع ابزارهای جراحی هستند. جهت آشنایی بیشتر با ابزارهای ست جراحی مغز و اعصاب، نحوه خرید آنها و به طور کل دریافت مشاوره می توانید با کارشناس مجموعه در تماس باشید و از مشاوره ایشان بهرهمند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *