ست ابزار های جراحی مغز و اعصاب , تجهیزات پزشکی مرتبط با جراحی مغز و اعصاب کدامند؟ یک جراح مغز و اعصاب برای انجام دادن جراحی موفق و رضایت بخش به چه ابزارها و تجهیزاتی نیازمند است؟ جراحی مغز و اعصاب از رشته‌های مهم پزشکی می‌باشد که طی آن متخصص این رشته می‌تواند بیماری‌های مرتبط با سیستم اعصاب مرکزی و محیطی را در ابتدا تشخیص داده و سپس در صورت نیاز طبق عمل جراحی مختلف نسبت به برطرف کردن این بیماری‌ها اقدام کند، اما جهت انجام دادن هرگونه اعمال جراحی برای مغز و اعصاب پزشک نیاز به ست ابزارهای جراحی مغز و اعصاب دارد که بتواند از آنها به اندازه و به موقع استفاده کرده و عمل را با موفقیت به پایان برساند. در این مقاله برخی از مهم‌ ترین تجهیزات پزشکی مرتبط با جراحی مغز و اعصاب را بررسی می‌ کنیم.

تجهیزات پزشکی مرتبط با جراحی مغز و اعصاب

مهمترین ابزارها و تجهیزات پزشکی که به عنوان ست ابزارهای جراحی مغز و اعصاب مورد استفاده قرار می‌ گیرند، عبارتند از:

اره ژیگلی و دریل دستی

مهمترین ابزاری که در ست ابزار های جراحی مغز و اعصاب کاربرد دارد و از آن برای بریدن استخوان جمجمه استفاده می‌شود، دریل دستی است. این دریل دارای یک تیغه انعطاف پذیر و در عین حال مارپیچ می‌باشد که دو انتهای حلقه‌ای شکل دارد. این قسمت به دو دسته به شکل تی اتصال یافته است، دسته‌ها نیز به صورت مربعی یا بیضی شکل هستند. اره حتماً باید پس از هر بار استفاده تعویض شود. با حرکت دادن به سمت جلو و عقب دسته تی شکل قسمت تیغی آن بر روی استخوان حرکت کرده و برش ایجاد می‌کند. این دریل‌ها مختلف هستند و معمولاً برای آن دسته از اعمال جراحی کاربرد دارند که نیاز است پزشک بخشی از جمجمه فرد را بردارد.

ابزار های جراحی مغز و اعصاب

ابزار کرانیاتومی

اگر طی انجام عمل جراحی نیاز باشد پزشک با توجه به صلاحدید خودش از کرانیاتومی استفاده می‌کند. در کرانیوتومی پزشک جراح در ابتدا باید محل ضایعه را به وسیله روش‌هایی از جمله ام آر آی یا سی تی اسکن تشخیص داده و پس از بیهوش کردن بیمار نسبت به برداشتن استخوان اقدام می‌کند. پس از اینکه عمل جراحی تمام شد، حال باید استخوان جدا شده در جای خودش قرار بگیرد که این عمل با استفاده از تیتانیوم، پیچ، سیم و نخ انجام خواهد شد.

دستگاه آسپیراتور اولتراسونیک

دستگاه آسپیراتور اولتراسونیک یکی دیگر از دستگاه‌های بسیار مهم جهت تخریب کردن بافت‌های توموری می‌باشد که این کار به وسیله اولتراسوند انجام می‌شود و همزمان نیز خارج کردن تومور تخریب شده در این مرحله انجام می‌شود. استفاده از این دستگاه به این دلیل است که خارج کردن بافت‌های توموری به آسانی و بدون هیچ گونه آسیبی به بافت‌های سالم انجام شود. این دستگاه معمولاً به وسیله تولید کردن امواج اولتراسوند و در فرکانس ۲۲ کیلوهرتز انجام می‌شود، سپس دو فرایند ایریگیشن و آسپیراسیون روی پروب دستگاه به طور همزمان انجام شده و طی آن بافت‌های خرد شده از قسمت مورد نظر خارج خواهند شد.

میکروسکوپ جراحی

وسیله دیگری که در ست جراحی مغز و اعصاب قرار می‌گیرد و پزشک از آن برای دیدن بهتر و دقیق‌تر محل عروق و همچنین بافت‌های مختلف مغز و ستون فقرات استفاده می‌کند، میکروسکوپ جراحی مغز و اعصاب می‌باشد. میکروسکوپ‌ها با توجه به نوع بازوهایشان برای جراح این امکان را ایجاد می‌کنند که در حین انجام دادن هر عملی دید بهتری بر روی موقعیت مورد نظر داشته باشد. با استفاده از دسته‌هایی که معمولاً در کنار لنزهای میکروسکوپ قرار دارند، پوزیشن دهی و حرکت بازوها انجام می‌شود. بزرگنمایی و وضوح در این نوع از میکروسکوپ‌ها نیز موجب می‌شود معمولاً برای اکثر عمل‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون انجام هر گونه عملی بر روی قسمت مغز و حتی اعصاب محیطی نیاز به دقت بالایی دارد.

دستگاه نورو مانیتورینگ

از روش‌های که در نور مانیتورینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به ثبت خارج سلولی و پاسخ شنوایی برانگیخته از ساقه مغز اشاره کرد. برای انجام دادن یک جراحی مشخص جراح به مجموعه‌ای از شیوه‌های مختلف نیازمند است. اینکه کدام یک از شیوه‌های جراحی برای عمل مورد نظر انتخاب شود، بستگی به نوع بیماری و میزان آسیب وارده به مغز و نخاع دارد. تکنیک‌های نورومانیتورینگ می‌توانند نرخ آسیب پس از هر عملی را کاهش دهند. این دستگاه‌ها معمولاً برای آن دسته از بیمارانی استفاده می‌شوند که سیستم عصبی آنها مورد جراحی قرار گرفته است یا اینکه احتمال از دست رفتن یکپارچگی در قسمت آناتومیک یا فیزیولوژیک سیستم عصبی وجود دارد. این دستگاه از اجزایی مانند مانیتور و باکس، تحریک پروب های تحریک و غیره تشکیل شده است که هر کدام وظیفه جداگانه‌ای را انجام می‌ دهند.

استریوتاکسی

این دستگاه معمولاً به صورت یک مجموعه فریم و یک سیستم نرم‌ افزاری می‌ باشد که با کمک گرفتن از تصاویر سی تی اسکن و ام آر آی فضای کاملاً سه بعدی از مغز بیمار را ایجاد کرده و پزشک می‌ تواند با کمک گرفتن از فریم‌ های مخصوص قسمت‌ های مورد نظر را شناسایی کرده، سپس مطابق با این تشخیص نسبت به برداشتن یا تخریب تومور مغزی اقدام کند. در واقع این دستگاه جهت مشکلات عمق مغز استفاده می‌ شود که پزشک به آنها دسترسی کمتری دارد. مزیت این دستگاه و ابزار مهم نسبت به روش‌ های دیگر این است که امکان آسیب دیدن بافت‌ ها به حداقل می‌ رسد و گاهی مواقع تنها با بیهوشی موضعی پزشک می‌تواند از این دستگاه استفاده کند و هیچ نیازی به بیهوشی کامل نیست.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله تجهیزات مرتبط با جراحی مغز و اعصاب را بررسی کردیم. ست ابزارهای جراحی مغز و اعصاب که برای عمل‌ های مختلف مغز و اعصاب استفاده می‌ شوند، بسیار گسترده است، به طوری که ممکن است برای یک عمل جراحی تعداد بی‌ شماری از این ابزارها مورد استفاده قرار بگیرد، اما اینکه کدام یک از این ابزارها مورد نیاز پزشک متخصص و جراح می‌ باشد، دقیقاً بستگی به نوع بیماری و مشکل به وجود آمده در سیستم عصبی مرکزی یا محیطی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با انواع ست جراحی، نحوه خرید ابزار جراحی مغز و اعصاب و به طور کل مشاوره قبل از خرید، با کارشناس مجموعه در تماس باشید، با تشکر از همراهی شما مخاطب گرانقدر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *