ست ابزارهای جراحی زنان زایمان و مامایی کدامند و نحوه عملکرد هر کدام چگونه است؟ رشته جراحی زنان و زایمان یکی از رشته‌ های مهم حوزه پزشکی می‌ باشد که در آن بیماری‌ های مختلف زنان مورد بررسی و درمان قرار می‌ گیرد. قطعاً برای این رشته نیز مانند هر کدام از رشته‌ های پزشکی، جراح به یک سری از ست جراحی زنان و زایمان نیاز دارد که با استفاده از آن ها بتواند هر گونه عمل جراحی را با موفقیت انجام دهد. طیف بسیار وسیعی از انواع ابزارها برای جراحی زنان و زایمان وجود دارد که هر کدام برای مشکل و بیماری خاصی کاربرد دارند و این که متخصص زنان و زایمان کدام یک از این ابزارها را استفاده کنند، دقیقاً بستگی به مشکل و بیماری دارد که در بیمار به وجود آمده است. در این مقاله به معرفی ست ابزارهای جراحی زنان و زایمان می‌ پردازیم.

بررسی ست ابزارهای جراحی زنان زایمان و مامایی

شاخه جراحی زنان و زایمان یکی از شاخه‌ های مهم در علم پزشکی محسوب می‌ شود که در آن پزشک به درمان بیماری‌ های مختلف بانوان پرداخته و گاهی اوقات نیز شیوه جراحی این بیماری‌ ها را درمان می‌دکند.

گفتیم که برای جراحی‌ های زنان و زایمان و حتی مامایی طیف وسیعی از ست جراحی زنان و زایمان وجود دارد که هر کدام از این ابزارها کارایی ویژه خودشان را دارند و در کنار هم می‌ توانند در روند عمل جراحی توسط پزشک جراح مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از مهم‌ ترین این ابزارها عبارتند از:

اولین ست جراحی که علاوه بر بیمارستان ها در مطب‌ های مامایی و متخصص زنان و زایمان نیز استفاده می‌ شود، اسپکلوم واژینال است، از این وسیله معمولاً جهت باز کردن حفره‌ ها و بافت‌ های بدنی استفاده می‌ شود که طی آن پزشک بتواند قسمت‌ های داخلی واژن و رحم و کلیه حفره‌ ها و بافت‌ های آن را بهتر ببیند. در شیوه‌ های درمانی مانند پاپ اسمیر به وفور از این وسیله استفاده می‌ شود.

از این وسیله جهت ایجاد کردن فضای کافی در قسمت واژن برای مشاهده کردن سرویکس استفاده می‌ شود که به آن دور کننده هم می‌ گویند و از جمله وسیله‌ های به ظاهر ساده اما بسیار کاربردی در درمان بسیاری از بیماری‌ های در ارتباط با رحم و واژن بانوان می‌ باشد.

قیچی کج دارای انواع مختلفی است و از آن جهت برداشتن رحم طی جراحی‌ های مختلف استفاده می‌ کنند، این وسیله علاوه بر این که در اتاق عمل به عنوان ست جراحی کاربرد دارد و یک وسیله بسیار ضروری می‌ باشد و حتی گاهی اوقات در مطب‌ ها و کلینیک‌ های پزشکی نیز به کار می‌ رود.

جهت تراشیدن لایه‌ ای قسمت‌ های مختلفی از رحم وسایل مختلفی استفاده می‌ شوند که عبارتند از:

سوزن گیر

سوند رحمی

کورت

کلمپ رحمی

دیلاتور

وسیله دیگری که از آن جهت گشاد کردن سرویکس استفاده می‌ کنند، دیلاتور است. این وسیله معمولاً طی انجام معاینات و برخی از آزمایشات کاربرد دارد و حتی برای معاینات بارداری بانوان نیز به کار می‌ رود.

جراحی زنان زایمان

در برخی از بیماری‌ های زنان و زایمان لازم است که رحم فرد بیمار اندازه‌ گیری شود و قطعاً برای این کار ما به یک وسیله مناسب نیاز داریم که با دقت بالایی این کار را انجام دهد. این وسیله هیسترومتر می‌ باشد.

جهت گرفتن لوله فالوپ برای زایمان‌ های سزارین و رحمی، هیسترکتومی و بسیاری از جراحی‌ های در ارتباط با زنان و زایمان ما به ابزارهایی نیاز داریم که گیره و فورسپس از جمله این ابزارها هستند.

در هنگام زایمان‌ های طبیعی یا سزارین جهت گرفتن جفت یک وسیله مورد نیاز است که پزشک با استفاده از آن گرفتن جفت را انجام دهد، به این وسیله پنس جفت می‌ گویند.

در برخی از بیماری‌ ها نیاز است که پزشک نسبت به نمونه گیری اقدام کند، حال نمونه گیری ممکن است طی بیهوشی کامل یا بیهوشی موضعی انجام شود، اما به هر حال جهت انجام دادن هر کدام از این روش‌ ها نیاز به وسیله‌ ای است که با استفاده از آن نمونه‌ گیری انجام شود به این وسیله پنس بیوپسی گفته می‌ شود.

گاهی مواقع مانند هنگام زایمان نیاز است که دهانه رحم از حالت عادی خودش گشادتر شود، پس جهت گشاد کردن عضلات این قسمت و کشش در دیواره دهانه نیز پزشک نیاز به یک وسیله مناسب دارد که با استفاده از آن بتواند قسمت‌ های داخلی رحم را با دقت مورد معاینه و بررسی قرار دهد، به چنین وسیله‌ ای گشاد کننده دهانه رحم گفته می‌ شود.

معمولا جهت ضایعاتی که به صورت بدخیم در قسمت دهانه رحم وجود دارد، از وسایلی مانند فورسپس پانچ استفاده می‌ کنند.

این وسیله معمولاً جهت گرفتن لوله‌ های فالوپ مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

علاوه بر موارد ذکر شده برخی دیگر از ست‌ های جراحی زنان وجود دارند که عبارتند از:

ابزار های پر کاربرد جراحی زنان زایمان

نتیجه‌ گیری

در این مقاله انواع ابزارهای ست جراحی زنان و زایمان و مامایی را بررسی کردیم. برای انجام دادن هر گونه عمل جراحی پزشک زنان و زایمان مانند دیگر پزشکان نیاز به بزارها و وسیله‌ های مرتبط در این زمینه دارد تا بتواند با استفاده کردن از آن ها عمل جراحی را به موفقیت انجام دهد، مطابق با آن چه که توضیح دادیم هر کدام از این ابزارها همان طور که ساختار متفاوتی با یک دیگر دارند، دارای عملکرد و کارایی مختلفی نیز می‌ باشند و برای آزمایشات و معاینات مختلف به کار می‌ روند. البته تعداد ابزارها و تجهیزاتی که یک پزشک متخصص و جراح زنان با زایمان از آن استفاده می‌ کند، بسیار بیشتر از موارد ذکر شده است. با تشکر از همراهی شما مخاطب عزیز، در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، می توانید با کارشناس مجموعه در ارتباط باشید. سی تی جراح اوقات خوشی را برای شما آرزو می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *