تاثیر هوش مصنوعی و رباتیک در تجهیزات جراحی چیست؟ آیا می‌ توان از فناوری هوش مصنوعی در ساخت تجهیزات پزشکی استفاده کرد؟ امروزه هوش مصنوعی و رباتیک توانسته است در بخش‌ ها و حوزه‌ های مختلفی راه پیدا کند که یکی از این بخش‌ ها نیز طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی و جراحی می‌ باشد. به علت سرعت و دقت بالای هوش مصنوعی جهت تحلیل تصاویر و داده‌ ها و از طرفی نیز افزایش یافتن کیفیت و کمیت مراقبت از بیماران موجب شده است که این فناوری امروزه به طور ویژه و خاص در تولید انواع تجهیزات جراحی مورد توجه قرار بگیرد. در این مقاله تاثیر هوش مصنوعی و رباتیک در تجهیزات جراحی را بررسی می‌ کنیم.

تاثیر هوش مصنوعی و رباتیک در تجهیزات جراحی چقدر می تواند ضروری باشد؟

گفتیم که استفاده کردن از هوش مصنوعی در کلیه تجهیزات پزشکی به علت سرعت و دقت عمل بالا در تحلیل تصاویر و داده‌ ها، افزایش یافتن کیفیت و کمیت مراقبت از بیماران، کاهش یافتن خطاهای احتمالی در درمان و تشخیص بیماری‌ها می‌باشد، یعنی با استفاده از الگوریتم‌های رایج هوش مصنوعی قطعاً این تجهیزات به تشخیص بهتر و دقیق‌تر بیماری‌ها، درمان‌ها و حتی پیش بینی زود هنگام کمک خواهند کرد. از این رو آینده به شکل اجتناب نا پذیری آینده بشریت و سلامت بشر به هوش مصنوعی گره خورده و ضرورت آن نیازی به شرح ندارد.

تجهیزات جراحی هوشمند

تاثیر هوش مصنوعی در حوزه پزشکی را می‌توان در موارد زیر بیان کرد:

تشخیص دادن دقیق بیماری‌ ها

قطعاً یکی از دستاوردهای خوب و بزرگ هوش مصنوعی در حوزه پزشکی تشخیص دادن دقیق‌تر بیماری‌ها می‌باشد، یعنی الگوریتم‌های رایج هوش مصنوعی با تحلیل کردن تصاویر و داده‌های پرتودهی قادر به تشخیص دادن دقیق‌تر بیماری‌های مختلفی مانند آسیب‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های عفونی و غیره هستند که قابلیت خوب جهت تشخیص دادن زود هنگام به پزشکان کمک خواهد کرد تا بتوانند درمان‌های به موقع و مناسب‌تری را به بیماران خود ارائه دهند که در چنین حالتی احتمال بهبود بیمار بیشتر خواهد بود.

به عنوان مثال الگوریتم‌های رایج هوش مصنوعی با دقت بالایی می‌توانند مطابق با تصاویر پرتونگاری، بیماری‌هایی مانند سرطان را تشخیص داده و حتی برخی از موارد مشکوک را نیز به پزشکان ارائه دهند.

پیش بینی زودهنگام بیماری‌ ها

علاوه بر تشخیص دادن، الگوریتم هوش مصنوعی می‌تواند در تجهیزات پزشکی به شیوه دیگری یعنی پیش بینی و تشخیص دادن زود هنگام بیماری‌ها عمل کند، به این ترتیب به وسیله الگوریتم‌های رایج یادگیری ماشینی و همچنین تحلیل کردن داده‌های بزرگ می‌توان بسیاری از بیماری‌ها مانند سکته قلبی، دیابت و سرطان را در مراحل نخست آن پیش بینی کرد. این امر قطعاً در روند تشخیص دادن زود هنگام و حتی اقدامات پیشگیرانه حائز اهمیت می‌باشد و موجب خواهد شد که نتایج درمانی بهتر و حتی بهبودی بیشتر در روند درمان به دست آید.

این فناوری می‌تواند با تحلیل کردن داده‌های بزرگ، الگوها و برخی روابط پنهان داده‌های پزشکی را مورد شناسایی قرار داده و بازدهی خوبی در روند تشخیص به موقع و زودهنگام بیماری‌ها داشته باشد، همچنین با افزایش یافتن عوامل خطر و تحلیل علائم هوش مصنوعی به پیشگیری بهتر بیماری‌ها، ارائه دادن توصیه‌های بهداشتی و پزشکی بهتر کمک خواهد کرد. در نهایت نیز از نقاط قوت این فناوری می‌توان به تحلیل و پردازش داده‌های بزرگ اشاره کرد. یعنی با استفاده از برخی تکنیک‌ های رایج هوش مصنوعی اطلاعات بی‌شمار و قابل توجهی درباره داروها، بیماری‌ها، تاثیرات جانبی استفاده از دارو و غیره را جمع آوری و در نهایت تحلیل کرد که این فرایند گامی بسیار بزرگ و موثر در پیشرفت حوزه پزشکی و درمان هر چه بهتر و دقیق‌تر بیماری‌های مهلک از جمله سرطان می‌باشد.

جراحی با هوش مصنوعی

افزایش کیفیت مراقبت‌های پزشکی

از دیگر تاثیراتی که هوش مصنوعی و رباتیک در تجهیزات پزشکی مختلف مانند تجهیزات جراحی پلاستیک دارد، این است که می‌ تواند کیفیت مراقبت‌ های پزشکی را افزایش دهد، یعنی سیستم‌های مانیتورینگ هوشمند می‌ توانند به صورت کاملاً غیر تهاجمی و پیوسته عملکرد بیماران را تحت نظارت خود قرار داده و در صورت لزوم نیز به کادر درمان هشدار دهند. چنین ویژگی خوبی در سیستم‌ های مانیتورینگ قطعاً به تشخیص و پیشگیری کردن از تعلیق قلبی، بهبود مدیریت بیماری‌ های مزمن، کاهش برخی از بستری‌ های ناخواسته و غیر موثر خواهد بود.

تعیین نوع درمان

تاثیر دیگری که هوش مصنوعی و رباتیک در تجهیزات جراحی به جای گذاشته است و قطعاً روز به روز پیشرفت بیشتری نیز پیدا می‌ کند، تعیین جرعه و نوع درمان مناسب برای بیماران مختلف می‌ باشد، یعنی پزشک می‌ تواند با تحلیل کردن داده‌ های بیماران، نتایج آزمایشات، شرایط بالینیو واکنش‌ های قبلی نسبت به درمان‌های سابق، راهنمایی‌ های لازم و دقیق را از هوش مصنوعی دریافت کرده و در نهایت نیز جهت درمان بهتر بیماران داروهای مفیدتری را تجویز کنند. این کار می‌ تواند جهت افزایش نتایج مثبت و ارتقای اثربخشی در درمان کلیه بیماران موثر واقع شود.

تصویب سلامت روانی بیماران

موضوع دیگر در ارتباط با تاثیر هوش مصنوعی بهبود یافتن مراقبت‌ ها در حوزه سلامت روانی می‌ باشد، یعنی پزشک می‌ تواند با بهره‌ گیری از الگوریتم‌ های رایج هوش مصنوعی با تحلیل کردن الگوهای رفتاری و همچنین تاریخچه و رفتار بیماران به تشخیص و مانیتورینگ بهتر اختلالات روانی پرداخته و در این زمینه نیز جهت درمان و تشخیص مناسب به متخصصان روانشناسی و پزشکان کمک کنند.

ارتقاء سیستم‌ های بهداشتی

با ادامه یافتن پیشرفت‌ ها در حوزه پزشکی و مشارکت فعال پزشکان در این زمینه تکنولوژی هوش مصنوعی نیز می‌ تواند جهت ارتقا یافتن سیستم‌ های رایج بهداشتی و درمانی مورد بهره‌ برداری قرار بگیرد که در نهایت نیز نتایج درمانی بهتری را ارائه خواهد داد، به عنوان مثال در بخش جراحی، ربات‌ ها به وسیله الگوریتم هوش مصنوعی می‌ توانند در برخی عملیات‌ های جراحی پیچیده استفاده شوند.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله تاثیر هوش مصنوعی و رباتیک در تجهیزات جراحی را بررسی کردیم. هوش مصنوعی امروزه توانسته است در حوزه‌ ها و زمینه‌ های مختلفی راه پیدا کند یکی از این زمینه‌ ها نیز علم پزشکی و تجهیزات جراحی می‌ باشد. در این زمینه می‌ توان از هوش مصنوعی با اهداف و کارهای مختلفی استفاده کرد که نمونه‌ هایی از این اقدامات را توضیح دادیم. در سایت …. با دیگر تاثیرات هوش مصنوعی و رباتیک در تجهیزات جراحی، نحوه استفاده درست و صحیح از این فناوری در حوزه پزشکی و غیره بیشتر آشنا شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *